عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

کتاب: خیره به خورشید اروین یالوم

«مواجهه با ترس از مرگ»

معرفی کتاب: خیره به خورشید

نویسنده: اروین یالوم

آروین د. یالوم (متولد ۱۹۳۱، واشینگتن دی سی، ایالات متحده آمریکا)، روانپزشک هستی‌گرا (اگزیستانسیالیسم) و نویسنده آمریکایی است.

‎آیا شما خیلی به مرگ می اندیشید؟ آیا این ترس را حس کرده اید یا این سایه تاریک را در زندگی خود داشته اید؟ آیا قبول دارید که این سایه در زندگی بسیاری از ما وجود دارد؟ آیا روبرو شدن با مرگ مثل خیره شدن به خورشید است؟ دردناک، آزاردهنده و سخت؟ بیشترین نگرانی شما در ارتباط با مرگ از چیست؟ آیا می توانید آن را با کلمات تشریح کنید؟ آیا می توانید آن را ببینید؟ آیا هرگز ترس یا نگرانی داشته اید که گمان کنید در حقیقت همان ترس از مرگ بوده است؟ آیا اولین برخوردتان با مرگ یک انسان را به خاطر دارید؟ اولین کسی از نزدیکانتان که مرد چه کسی بود و مرگ او چه تاثیری روی شما گذاشته است؟ آیا شما زیاد در مراسم خاکسپاری شرکت کرده اید؟ کتاب " خیره به خورشید نگریستن " شما را با بسیاری از سوالات این گونه مواجه می کند و به شما کمک می کند که بر وحشت از مرگ غلبه کنید. اروین یالوم، نویسنده کتاب از تجربیات شخصی خود و کاردرمانی بر روی بیماران خود می گوید و معتقد است ، ترس از مرگ سایه تاریکی از وجود ماست که ما هرگز نمی توانیم آن را از خود جدا کنیم یا نادیده اش بگیریم.

  

 

‎کتاب " خیره به خورشید نگریستن " مشتمل بر فصولی با عناوین مقدمه، زخم کشنده، تشخیص اضطراب مرگ، تجربه ای بیداری کننده، قدرت باورها، غلبه بر وحشت از مرگ از طریق برقراری ارتباط سالم، آگاهی از مرگ، نحوه پرداختن به ترس از مرگ، پس گفتار، در مورد نویسنده و راهنمایی برای خوانندگان کتاب است.


‎یالوم معتقد است، ما می توانیم با ترس از مرگ مواجه شویم همان طور که با هر نوع ترس دیگر ممکن است، مواجه شویم. پس از اینکه پذیرفتیم مرگ نهایتا در انتظار همه ما هست، بهتر با آن آشنا می شویم، آن را تجزیه و تحلیل می کنیم، دلایلش را می پذیریم و تعبیر نادرستی را که از کودکی از مرگ شنیده ایم و ما را به وحشت انداخته است، فراموش می کنیم. وقتی ما دید تازه ای به مرگ داشته باشیم نسبت به زندگی هم دید متفاوتی پیدا می کنیم. با به کار بردن تجربه های جدید و آگاهی یافتن به ضمیر باطنی مان می توانیم وحشت از مرگ را کاهش دهیم.

‎در قسمتی از کتاب " خیره به خورشید نگریستن " آمده است: زمانی که برای خوب زندگی نکردنتان به دلیلی خارج از خود می گردید، هیچ تغییر مثبتی در زندگیتان رخ نخواهد داد. اگر روی صندلی قربانی نشسته اید و علل بدبختی تان را شوهر نادان، رییس بداخلاق، عوامل بد ژنتیکی و وسواسی شدید می دانید و مسئولیت های خود را به گردن دیگران می اندازید، شما در وضعیتی هستید که از آن رهایی نخواهید داشت و به بن بست رسیده اید، مگر اینکه صندلی خود را عوض کرده روی صندلی مسئول بنشینید. شما و فقط شما مسئول اوضاع تعیین کننده زندگیتان هستید و توان تغییر آن را دارید. حتی اگر تحت فشار دیگران و موانع خارج از خود هستید باز هم حق استفاده از انتخاب های مختلف را دارید و می‌توانید فرصت پیدا کردن راه های متفاوت برای مواجهه با آن موانع را به خود بدهید.

‎نویسنده معتقد است، اگر کسی به وضعیت ناخوشایندی می میرد به این علت است که در وضع ناخوشایندی زندگی کرده است. هرچه زندگی تان پوچ تر و بی حاصل تر باشد، اضطراب در مرگ در شما بیشتر است. مواجهه با مرگ اضطراب را افزایش می دهد ولی انرژی نهفته ای را برای ایجاد یک زندگی پربار به همراه دارد و می تواند به زندگی غنای بیشتری ببخشد. برخی انسان ها شجاعانه زندگی می کنند گویی مطمئن هستند که هیچ خطری تهدیدشان نمی کند و بعضی برعکس.

‎کتاب " خیره به خورشید نگریستن " اثر اروین یالوم ترجمه اورانوس قطبی‌نژاد انتشارات قطره


نظرات 1 + ارسال نظر
خجسته سیدیزدی سه‌شنبه 16 مرداد 1397 ساعت 10:42

با سلام و ادب
جناب فارسیِ عزیز توضیح و معرفیِ خوب و جالبی هست. برای من که در کودکی مرگ مادر رو تجربه کردم خیلی ملموس و از برخی جهات روشنگر بود. سپاس ها
و یه نکته‌ی نگارشی؛ عبارت درست "مواجه" در عنوان"مواجه با ترس از مرگ" ، "مواجهه"هست. واژه مواجه بیشتر با فعل به کار می‌ره مانند مواجه‌شدن، مواجه‌نمودن و..
پیروز باشید.

درود آشنای دیرین سرکار خانم سید یزدی . خداوند مادر بزرگوار سرکار
را رحمت کند. .متشکرم بخاطر دقت و توجه تون.بله صحیح فرمودید. در مورد اشکال نگارشی هم متشکرم البته فرصت ویراستاری مطلب نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد