عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

طرحواره درمانی

در اینجا به طور مختصر به مزیت های طرحواره درمانی می پردازیم طرحواره درمانی به نسبت رویکردهای دیگر یکپارچه تر است مخصوصا اینکه جنبه هایی از مدل های شناختی رفتاری پویایی مخصوصاً روابط شی دلبستگی وگشتالت را در هم می آمیزد. سر خط طرحواره درمانی اگر چه مولفه های شناختی و رفتاری را برای درمان ضروری می داند با این حال به تغییر هیجانی تکنیک های تجربی رابطه درمانی نیز اهمیت می دهد. 

  

یکی دیگر از مزیت های مدل طرحواره ایجاز و از سوی دیگر پیچیدگی و قابل تعمق بودن آن است درک آن برای بیماران و درمانگر آن راحت است مدل طرحواره ایده های پیچیده را به صورت ساده و قابل فهم عرضه می‌کند که درک این ایده ها را در قالب مدل های دیگر مشکل و گیج کننده به نظر می رسد بنابراین طرحواره درمانی هم جذابیت رفتار درمانی شناختی دارد و هم اینکه با رویکردهای روان پویایی ترکیب شده است.

طرحواره درمانی دو ویژگی مهم رفتار درمانی شناختی را حفظ کرده است هر دو رویکرد ساختار یافته و نظام‌مند در مورد به دنبال فرآیند سنجش روش های درمانی را اعمال می‌کند در مرحله سنجش چنده پرسشنامه به کار برده می شود که سبک‌های مقابله‌ای بهتر هوا را می‌سنجند. سر خط درمان فعال به جهت دهنده است مدل طرحواره علاوه بر بینش به تغییر شناختی هیجانی بین فردی رفتاری نیز اهمیت می دهد همچنین به نظر می‌رسد طرحواره درمانی در درمان زوجه مشکل دار نیز مفید و اثربخش باشد چون به آنها کمک می‌کند طرح‌واره‌های طرف مقابل را بشناسند بهبود بخشند. عبدالرضا فارسی 

یکی دیگر از مزیت های مدل طرحواره اختصاصی بودن آن است این مدل طرحواره ها سبک‌های مقابله‌ای ذهنیت های خاصی را مشخص می کند علاوه بر این مدل گهواره راهبردهای درمانی خاصی از جمله دستورالعمل باز والدینی مناسب برای هر بیمار را مشخص کرده است. سر خط واره درمانی روشی دقیق و قابل دسترسی برای درک رابطه درمانی به کار کرد در بدن آن فراهم می سازد درمانگران در حین کار با بیماران طرحواره ها به سبک‌های مقابله‌ای ذهنیت های خودشان را نیز مورد بازنگری و بازاندیشی قرار می دهند. 

نهایتا و به عنوان مهم‌ترین موضوع معتقدیم که رویکرد طرحواره درمانی در مقایسه با درمان متداول بسیار دلسوزانه و انسانی است طرحواره درمانی به جای آنکه اختلالات روانشناختی را پدیده غیر عادی بنگرد آنها را طبیعی جلوه می‌دهد هر فردی طرح‌ها سبک‌های مقابله‌ای و ذهنیت هایی دارد که این موارد در بیمارانی که برای درمان مراجعه می کنند حالت افراطی انعطاف پذیری خود گرفته است. 

این رویکرد با بیماران بسیار احترام آمیز و همدلانه برخورد میکند مخصوصاً نسبت به بیمارانی که شدت اختلال آنها زیاد است مثل افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی که اغلب کمتر دلسوزی به بیشترین سرزنش را از درمانگران دریافت می‌کنند وفا هم رویارو سازی همدلانه و باز والدینی حد و مرز دار درمانگران را در ایجاد نگرش مراقبت آمیز از بیماران راهنمایی می‌کنند. 

استفاده از مفهوم ذهنیت‌ها فرایند رویارو سازی را برای درمانگران راحت می سازد این مفهوم به درمانگران اجازه می‌دهد که بیماران را با رفتارهای ناسازگار شان رویارو سازند در انها که اتحاد درمانی را با بیمار حفظ میکند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد