عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

بررسی کتاب توسعه ظرفیت یادگیری چالش مهم مدیران و رهبران


بخشی از کتاب توسعه ظرفیت یادگیری چالش مهم مدیران و رهبران نویسنده دکتر علینقی مشایخی.

انسان از طریق یادگیری پیشرفت می‌کند . در یادگیری شناخت افراد دنیای پیرامون خود دقیق‌تر و عمیق تر میشود و شناخت دقیق تر منجر به آگاهی برای رفتاری سنجیده تر می گردد.فرایند یادگیری هم شناخت هم ذهنیت افراد و هم رفتار آنها تحول پیدا می‌کند.

 یادگیری جمعی در نهادهای مختلفی نظیر خانواده گروه‌های سیاسی شرکتهای تولیدی یا جامعه اتفاق افتاد.

جماعتی که یک نهاد را تشکیل می‌دهند می‌توانند به طور جمعی یاد بگیرند ذهنیت جمعی و قانون را در جمع خود تغییر دهند و با تغییر ذهنیت جمعی، رفتارهای خود را نیز تغییر دهند..

  

در دو دهه اخیر توسعه ظرفیت یادگیری جمعی موضوع مورد بحث و

توجه دانشمندان مدیریت بوده است در توسعه ظرفیت یادگیری جمعی نقش مدیران و رهبران بسیار کلیدی است. در اینجا ضمن توضیح و تشریح یادگیری جمعی و اهمیت آن به نقش رهبران و اهمیت آن در توسعه ظرفیت یادگیری جمعی می پردازیم.

چون یادگیری فردی پایه یادگیری جمعی است، نخست یادگیری فردی مورد بحث قرار می گیرد و سپس به یادگیری جمعی و نقش رهبران در توسعه ظرفیت یادگیری پرداخته می‌شود.

در دنیای امروز علوم و فناوری با سرعتی بیشتر از گذشته در حال تغییر و تحول است در نتیجه شیوه‌های تولید سازماندهی و مدیریت ارتباطات سطح آگاهی افراد و همه عوامل موثر بر عملکرد های جمعی به سرعت در حال تغییر است.

یادگیری فردی

 یادگیری درهمه سطح های فرد گروه سازمان به جامعه مطرح و مهم است.

در دنیای امروز علوم و فناوری با سرعت بیشتر از گذشته در حال تغییر و تحول است در نتیجه شیوه‌های تولید سازماندهی و مدیریت ارتباطات، 

سطح آگاهی افراد و همه عوامل موثر بر عملکرد های جمعی به سرعت در حال تغییرند.

رایج ترین نظریه یادگیری از طریق تعامل فرد با محیط اطراف است.

سپس به چرخه اول یادگیری پرداخته می شود. 

در چرخه اول یادگیری فرد با مشاهده دنیای واقع و کسب اطلاع از آن به ارزیابی مشاهدات خود می پردازد و سپس بر اساس ارزیابی که انجام می دهد و تصمیم گیری کرده و تصمیمات خود را اجرا میکند. 

با تکرار چرخه اول یادگیری ممکن است فرد را ه تاثیرگذاری بر دنیای واقع به نحو دلخواه را یاد بگیرد البته این امکان نیز وجود دارد که چرخه اول مبنای پیش فرض ذهنی اشتباهاتی بنا نهاده شود...


ذهنیت فرد چیست؟ ذهنیت فرد شامل فرضیات یا پیش فرض های اساسی فرد در مورد پدیده ها به چگونگی کارکرد آن است ممکن از پیش فرض ذهنی فردا نباشد که بهترین و هوشمندانه ترین نظریه از آن اوست...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد